subskrybuj: Artykuły | Komentarze

Galeria handlowa jako centrum rozrywki i rekreacji

Już co dziesiąty Polak korzysta z rozrywki, jaką zapewnia centrum handlowe. Gdynia to tylko jedno z miast, gdzie utrzymuje się ten trend. Z tego powodu zarządcy tych obiektów starają się, aby klienci mogli liczyć na jeszcze więcej. Jakie atrakcje czekają na odwiedzających?

Centralny obiekt dzielnicy

Centrum handlowe w Gdyni to obrazek, jaki znamy dopiero od lat 90. XX wieku. Forma sklepów wielkopowierzchniowych mocno ewoluowała, nadążając za światowymi trendami. Nasza część Europy przyswajała więc nowinki w szybszym tempie niż kraje bogatego Zachodu. Nowe obiekty szybko wpisały się w panoramę miast. Przyciągały mieszkańców i turystów. Mniejsze to prawdziwe centrum życia osiedla lub dzielnicy. Twórca koncepcji nowoczesnego centrum handlowego – Victor Gruen, miał ambicję stworzenia czegoś w rodzaju agory. W jego wizji był to centralny obiekt dzielnicy mieszkaniowej, do którego łatwo dojechać. Handel miał być tylko jednym z aspektów centrum handlowego.

Powrót do korzeni

Potrzeba było kilku etapów transformacji dużych sklepów, aby wrócić do tego, co mówił ich twórca. Już jego pierwsze projekty zakładały, że tzw. malle mają naśladować klimat miasta, czyli nie tylko skupiać się na handlu. Czwarta i piąta generacja tych obiektów sięga po pomysły, które nakreślono już w latach 60. ubiegłego wieku. Co obecnie oferuje centrum handlowe? Gdynia, Łódź, Warszawa czy Poznać wprost prześcigają się w atrakcjach, na jakie może liczyć klient. Niektóre obiekty stawiają na wystawy czasowe, inne na sale kinowe lub rozbudowaną strefę gastronomiczną. Pojawiają się także kręgielnie, kluby fitness, ścianki wspinaczkowe. Wszystko jest umieszczone pod jednym dachem.

Bezpieczna przestrzeń dla każdego

Zaletą odwiedzania centrum handlowego w Gdyni jest różnorodność oferty. Pary, grupki znajomych lub całe rodziny mogą liczyć na zabawę i mile spędzony czas w bezpiecznej, klimatyzowanej, starannie zaaranżowanej przestrzeni. Nie ma znaczenia pogoda, gdy każdy zakamarek obiektu zachęca do wypoczynku. W wielu nieco mniejszych miastach centrum handlowe wraz ze swoimi atrakcjami jest jedynym miejscem, gdzie można wybrać się do kina lub na kręgle. Tradycją stają się urodziny w dziecięcych klubikach, w których jest także możliwość pozostawienia malucha pod opieką np. na czas zakupów. Stale modernizowane obiekty nie stanowią już bariery dla osób, mających problemy z poruszaniem się, mam z małymi dziećmi czy też osób niepełnosprawnych.

Idea Gruena odniosła globalny sukces. Rozrywka i rekreacja zostały skoncentrowane pod jednym dachem. W kolejnej odsłonie centra handlowe będą coraz bardziej pełniły funkcje społeczne, np. poprzez budowę przedszkoli, szkół, przychodni lekarskich i innych.