subskrybuj: Artykuły | Komentarze

Karty kredytowe – korzyści i koszty dla sprzedawców

Sprzedawcy narzekają, że karty kredytowe generują im koszty. Są jednak także pewne korzyści wynikające z ich stosowania. Jakie?

Wydawać by się mogło, że karty kredytowe to rozwiązanie, które zadowala wszystkich. Jednak tak, jak wszystko inne, ma swoje wady i zalety. Jak to wygląda w przypadku sprzedawców?

Na raz – bezpieczeństwo

Dla sprzedawców jedną z podstawowych zalet, z jakimi wiążą się karty kredytowe, jest zwiększone bezpieczeństwo transakcji. Szczególną przewagę mają karty nad tradycyjnymi czekami, na których realizację trzeba było często czekać. Karty kredytowe pozwalają na natychmiastowe otrzymanie zapłaty. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja, w której ktoś posłużył się kartą skradzioną, która została wcześniej zastrzeżona.

bankomat

W większości przypadków karty kredytowe są także bezpieczniejsze niż gotówka. Dlaczego? Ponieważ nie zachęcają do działania złodziei, którzy zwykle czają się na to, co znajduje się w kasie. Utarg dokonany z wykorzystaniem karty znajduje się od razu na koncie, w związku z czym nie ma ryzyka, że zostanie ukradziony przez zwykłego włamywacza.

Na dwa – większa wygoda

Zanim karty kredytowe pojawiły się powszechnie na rynku, sprzedawcy musieli na koniec każdego dnia wozić pieniądze do banku. Wpłaty w okienku wiązały się z koniecznością odstania swojego w kolejce i poniesienia dodatkowej opłaty manipulacyjnej.

Karty kredytowe rozwiązują ten problem. Dzięki nim pieniądze za towar lądują prosto na koncie. A to oznacza mniej zachodu z gotówką czy czekiem.

Na trzy – automatyczny kredyt

Przed erą kart wielu sprzedawców musiało samodzielnie opracowywać i dbać o systemy sprzedaży ratalnej. Trzeba było oceniać historię kredytową każdego klienta i zastanawiać się, czy należy przyznać mu kredyt. Karty kredytowe rozwiązują ten problem – to bank bierze na siebie ocenę wiarygodności klienta.

Co w oczywisty sposób może przełożyć się też na wysokość sprzedaży. Badania prowadzone w USA wykazały, że klienci posługujący się kartami są bardziej skorzy do wydawania pieniędzy niż ci, którzy używają gotówki. Dla sprzedawców to dobra wiadomość – w ich interesie jest przecież sprzedawać jak najwięcej.

Na cztery – koszty

płatność kartąCo nie znaczy, że sprzedawcy odnoszą same korzyści. Karty kredytowe to dla nich także pewne koszty. Te są szczególnie dotkliwe dla prowadzących sklepy w Polsce, gdzie opłaty pobierane przez firmy obsługujące karty są szczególnie wysokie.

W większości przypadków prowizja sięga od jednego do trzech procent i zależy od operatora i kraju, w którym rzecz się dzieje. Dodatkowo, w niektórych sytuacjach sprzedawca musi płacić dodatkową opłatę od każdej transakcji.

To sprawia, że karty kredytowe stają się szczególnie uciążliwe przy niskich kwotach zakupów. Wiele sklepów próbuje sobie z tym radzić wprowadzając dolne limity. Dopiero po ich przekroczeniu można zapłacić kartą. To jednak nie podoba się wielu klientom. W ten sposób korzyści sprzedawcy wynikające z bezpieczeństwa i większego obrotu są niwelowane. Zarabia przede wszystkim bank, który karty kredytowe obsługuje.