subskrybuj: Artykuły | Komentarze

Stereotypy przedsiębiorców dotyczące terminali płatniczych

Robiąc zakupy, zazwyczaj mamy dwie możliwości na zapłatę: płacimy gotówką lub kartą. Tzw. ‚płacenie kartą’ oznacza rozliczenie transakcji kartą płatniczą, którą otrzymujemy w naszym banku, i którą zbliżamy do terminala płatniczego zainstalowanego w punktach handlowo – usługowych umieszczonych koło kasy fiskalnej.

Mimo postępu i innowacyjności z jakim goni obecny świat, dość często możemy się spotkać z sytuacją, gdy mamy możliwość płacenia jedynie gotówką. Skąd to wynika? Najczęściej jest to spowodowane niechęcią samych właścicieli punktów sprzedaży do zakupu terminali płatniczych. Czym ta niechęć jest spowodowana? Powodów jest kilka.

Najważniejszy to przede wszystkim cena i prowizja od transakcji. Posiadanie terminala nie jest oczywiście bezpłatne, ale przy obecnym stanie konkurencji na rynku, firmy oferujące takie usługi prześcigają się pod względem atrakcyjności cen. Obecnie ceny takich terminali są bardzo niskie a prowizja jest coraz częściej nawet poniżej 1 %.

Innym powodem jest stereotyp spowodowany myśleniem, że większość klientów nosi przy sobie gotówkę lub po informacji, że w danym sklepie nie ma terminala płatniczego, pójdzie do bankomatu i wróci z wypłaconymi pieniędzmi. Nic bardziej mylnego. W obecnym świecie ludzie nie noszą przy sobie gotówki, bądź są to bardzo niskie kwoty. Dlaczego? Powód jest prosty – strach przed kradzieżą. Skradziona karta nie przyda się nikomu, kto nie zna do niej odpowiedniego pinu. Co więcej, wiele osób uważa, że korzystanie z karty w znaczny sposób pozwala im na korzystne i racjonalne robienie zakupów – w porównaniu do płatności gotówką. Naiwne też jest myślenie o powrocie klienta z wypłaconymi pieniędzmi z bankomatu. W dzisiejszym świecie, gdzie tak ogromną wartością jest czas, nikt nie zawraca sobie głowy nadrabianiem drogi do bankomatu i powrotu do sklepu. Po prostu wybierze konkurencję, w której będzie można zapłacić kartą. Co więcej, sprzedawca traci takiego klienta prawdopodobnie na zawsze, bo klient będzie pamiętał, że w danym sklepie nie będzie mógł zrealizować zakupów płacąc kartą.

Argumentem, który powinien być przekonujący zarówno dla klientów jak i sprzedawców to bezpieczeństwo. Niestety kradzieże były, są i zawsze będą. Kieszonkowcy tylko czekają by móc wyciągnąć portfel z kieszeni roztargnionego człowieka w zapchanym autobusie. Dotyczy to również sprzedawców, którzy są nieświadomie (np. gdy sprzedawca się odwróci) lub bardziej świadomie (np. podczas napadu) okradani przez złodzieja. Kiedyś takie kradzieże były popularne, obecnie to tylko sporadyczne przypadki. Przyczyna tkwi w szczególe. Tym szczegółem jest terminal płatniczy, bo gdy złodziej widzi że w sklepie jest taki terminal – odpuszcza, bo wie, że większość pieniędzy jest już na koncie sklepu a w kasie są co najwyżej jakieś drobne pieniądze.

Powodem, który również pojawia się w sceptycznie nastawionych przedsiębiorcach to fakt, że terminale płatnicze zajmują dużo miejsca. Warto zauważyć, że takie urządzenia mierzą jedynie kilkanaście centymetrów a dają ogromną ilość komfortu dla wszystkich zainteresowanych.