subskrybuj: Artykuły | Komentarze

W jaki sposób pracodawca może znaleźć pracownika?

Nawet w okresach bezrobocia pracodawcy potrafią narzekać na trudności w znalezieniu dobrego pracownika. Jeszcze większym wyzwaniem jest zaś rekrutacja w czasach, gdy bezrobocie jest niskie i potencjalni kandydaci nie rozglądają się tak bardzo za pracą. Co więc może (i powinien!) zrobić przedsiębiorca, aby zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie odpowiedniej osoby?

Zawsze dobrze jest zacząć od rozejrzenia się po „własnym podwórku”. O ile rekrutacja wewnętrzna sprawdza się przede wszystkim w dużych firmach, o tyle np. bonus dla pracownika, który ściągnie do nas kompetentnego kolegę, jest rozwiązaniem właściwie dla wszystkich. Możemy się też zastanowić, czy w przeszłości nie spotkaliśmy kogoś, kto byłby teraz dla nas jak znalazł – a także popytać wśród znajomych, czy znają taką osobę. W dobie mediów społecznościowych jest to łatwiejsze niż kiedykolwiek.

Siła internetu

Warto wykorzystać ich potencjał, zamieszczając na tego typu serwisach również oficjalne ogłoszenia. Ich zasięg można dodatkowo zwiększyć, wykupując odpowiednio sprofilowane kampanie. Możemy też zawęzić grono poszukiwań do osób zainteresowanych pracą właśnie w naszej firmie, a więc śledzących nasz profil. Dzięki temu łatwiej „odsiejemy” tych, którzy masowo rozsyłają CV i nie są aż tak pewni tego, co chcieliby robić. Podobny efekt przyniesie stosowny komunikat w zakładce „kariera” na naszej stronie internetowej.

Online i offline

Sposobem dotarcia do osób aktywnie poszukujących pracy jest oczywiście zamieszczenie ogłoszenia w portalu zajmującym się tą właśnie tematyką. Kiedyś podobną funkcję pełniły dodatki w gazetach i kolumny ogłoszeń drobnych. Obecnie wciąż można rozważać publikację anonsów w prasie (zwłaszcza lokalnej), jednak warto mieć na względzie, że jest to narzędzie, które – podobnie jak choćby ogłoszenia w urzędzie pracy – pomoże znaleźć nam przede wszystkim pracowników tymczasowych lub niewykwalifikowanych.

Zawodowi rekruterzy

Sprawa się komplikuje, gdy poszukujemy specjalistów. Oni bowiem najczęściej mają już pracę i nie szukają nowej. Wówczas możemy spróbować przedstawić im atrakcyjniejszą ofertę albo zlecić to zadanie profesjonalnym headhunterom. Outsourcing rekrutacji jest zresztą dobrym pomysłem w przypadku właściwie każdego stanowiska, jakie mamy do obsadzenia. Agencja pośrednictwa pracy, taka jak choćby Beetsma, nie tylko oszczędzi nam wiele czasu, który będziemy mogli przeznaczyć na bieżącą działalność i rozwój naszej firmy, ale też dobierze najlepsze w danym przypadku metody pozyskiwania pracowników.

Młodzi zdolni

Na koniec trzeba wspomnieć jeszcze o możliwościach, jakie pojawiają się w chwili, gdy szukamy stażystów i młodych talentów. Warto wówczas nawiązać współpracę z uczelnianym biurem karier lub wziąć udział w targach pracy, zwłaszcza tych, które są dedykowane konkretnym branżom. Możemy też spróbować „wyhodować” sobie specjalistę z kandydata zwerbowanego np. w akademickim kole naukowym skupiającym się na interesujących nas zagadnieniach.